tapeta
(p. rozhovoru, hodnotenia a pod., len v spoj. „byť na t.“, „prísť na t.“)
gréc.-nem.
ars liberalis
(p. na stredovekých školách, tzv. slobodné umenia, gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometria, astronómia, hudba, plur. artes liberales)
trívium
(tri vyučovacie p. v starej škole, čítanie, písanie, počítanie; nižší stupeň ars liberalis, tri základné vedy v stredoveku, gramatika, rétorika, logika)
lat. hist.
kvadrívium
(štyri vyučovacie p. na stredovekých školách, aritmetika, geometria, astronómia a hudba)
lat.hist.
porovnaj
vec 3
apoftegma
(stručný a vtipný výrok, krátka lit. forma)
gréc.
gnóma
(výrok so všeobecne platným obsahom, stručná a hutne vyjadrená myšlienka s poučením)
gréc. kniž.
sentencia
(stručný výrok obsahujúci životnú skúsenosť, pravdu)
lat. kniž.
maxima
(krátka lit. forma vyjadrujúca trpkú skúsenosť al. mravnú zásadu)
lat. kniž.
adespoton
(drobné d. od neznámeho autora)
gréc. lit.
parabola
(kratší epický útvar podávajúci poučenie prostredníctvom príbehu z inej oblasti, široko rozvinuté prirovnanie v príbehu, podobenstvo)
gréc. lit.
satira
(d. ostro kritizujúce al. zosmiešňujúce spoločenské pomery, nedostatky al. ľudské vlastnosti)
lat. lit.
pamflet
(ostré, útočné, hanlivé literárno-publicistické d., najmä aktuálne, namierené proti osobe, skupine al. javu, hanopis)
vl. m.-angl.
autograf
(d. napísané vlastnou rukou, vlastný rukopis)
gréc.
écriture
/ekritür/
(d. ako proces hľadania a nachádzania nových významov, rukopis)
franc. lit.
infraštruktúra
(súbor odvetví ekonomiky umožňujúcich toky medzi výrobou a spotrebou, vytvárajúcich predpoklady pre rozvoj ekonomiky, najmä doprava, spoje, energetika a pod.)
lat.ekon.
pí ár
(odbor zaoberajúci sa vzťahmi s verejnosťou na základe jej cieľavedomého ovplyvňovania so zámerom vytvorenia al. zachovania pozitívneho vzťahu verejnosti k osobe al. organizácii)
angl.hovor.