Výsledky vyhľadávania

zásah

zásah 2 (činosť za niekoho, niečo al. proti niekomu, niečomu)
intervencia (násilný z. štátu do vecí iného štátu) lat.
ingerencia (vplyv, ovplyvňovanie, zasahovanie) lat. kniž.
intervencionizmus (zásahy štátu do hospodárstva) lat. ekon.
dirigizmus (zásahy, zasahovanie štátu najmä do hospodárstva, vládnutie z jedného miesta) lat. ekon.
etatizmus (zásahy, zasahovanie štátu do do hosp. a polit. života spoločnosti) franc.
deus ex machina /-chíná/ (náhly, nečakaný z., kt. sa rieši zložitá situácia, spor) lat. pren. kniž. porovnaj zákrok

vplyv

influencia (pôsobenie, ovplyvňovanie) lat.
ingerencia (ovplyvňovanie, zasahovanie) lat. kniž.
sugescia (podmanivý v. na myslenie, cítenie, vôľu, konanie) lat.
sugestivita (podmanivosť, pôsobivosť na myslenie, cítenie, vôľu, konanie) lat.
facilitácia (priaznivý v. podmienok na priebeh duševných procesov, výkonnosti) lat. psych.
kontrola (v. na územie, výrobu a pod., správa, riadenie niečoho) franc.
maternát (rozhodujúci v. matky v rodine) lat. kniž.
paternát (rozhodujúci v. otca v rodine) lat. kniž.
alelopatia (nepriaznivý v. jednej rastliny na druhú) gréc. bot.
maritimita (v. morskej klímy na priľahlú pevninu) lat. meteor.
autorita (úcta, uznávaná vážnosť) lat.
prestíž (významnosť postavenia, vážnosť, dôstojnosť) franc. porovnaj pôsobenieovplyvňovanie

ovplyvňovanie

influencia (vplyv, pôsobenie) lat.
ingerencia (vplyv, zasahovanie) lat. kniž.
interakcia (vzájomné o., pôsobenie) lat. kniž. a odb.
sugescia (podmanivé pôsobenie, vplyv na myslenie, cítenie, vôľu, konanie) lat.
heterosugescia (o. citov, názorov a postojov bez rozumovej úvahy, vyvolané vonkajšími podnetmi) gréc. + lat. psych.
persuázia (o. postojov človeka presviedčaním) lat. kniž.
manipulovanie (násilné, bezohľadné riadenie, zaobchádzanie) lat. publ.
demagógia (zneužívanie zdanlivo rozumných, ale falošných argumentov na o., klamanie a zavádzanie ľudí, prekrucovanie) gréc.
lobovanie (o. poslancov skupinami ľudí sledujúcich určitý spoločenský záujem) angl. polit.
reklama (verejné pôsobenie na spotrebiteľa s cieľom vyvolať jeho pozornosť a záujem o kúpu tovaru, služby a pod.) franc.
public relations /pablik rilejšnz/ angl.
pí ár angl. hovor.
PR (cieľavedomé o. verejnosti so zámerom vytvorenia al. zachovania jej pozitívneho vzťahu k osobe al. organizácii odbor, odbor zaoberajúci sa vzťahmi s verejnosťou) angl. skr. porovnaj vplyvzásahpôsobenie